عوالم ممکنه و نظام احسن در اندیشه ی فخر الدّین رازی
نویسندگان
چکیده
دیدگاه عوالم ممکنه و نظام احسن در اندیشه ی فخر الدّین رازی، از دو قسمت، تشکیل شده است:1- این که یک موجود توانا وجود دارد که علمش، قدرتش و تمام صفات دیگر که دارد، کامل و مطلق است و از تمام صفات نقص، مبرّا است. 2- این موجود واحدی که خدا است، اگر اراده کند جهانی با نظام احسن خلق کند؛ می تواند این فعل را انجام دهد، امّا از آن جایی که، مخلوق ، نمی تواند، مطلق باشد؛ همیشه میان اجزا عالم مخلوق، خلئی وجود دارد که از این طریق، حرکت اجزا، امکان خواهد داشت؛ یا در نهایت این جهان، یا هر جهان دیگر، خلئی وجود دارد، با وجود این خلأ؛ خداوند می تواند به خلق یک جهان با نظام احسن، بسنده کند و می تواند عوالم مختلف در یک اندازه کمال یا اندازه های مختلف در کمال، در آن خلأ بیافریند و به هیچ دلیلی، نمی توان، قدرت خداوند را محدود کرد و گفت: تنها خداوند، یک جهان را آفرید یا می آفریند، بلکه قدرتش و تمام صفاتش کامل و مطلق و همیشگی است و همیشه، دستش برای خلق کردن جهان ها، باز است؛ علاوه بر این، نمی توان به طور قطعی گفت: نظام جهان فعلی ما، بهترین نظام ممکن است.
منابع مشابه
تفاوت ماهوی انسان ها در اندیشه فخر رازی
فخر رازی در آثار خود بر تباین ماهوی انسانها تصریح کرده است. نگارنده در آثار فخر رازی تعریف مشخصی از «ماهیت» نیافت، اما این نکته در آثار او هست که ماهیت امری است که تغییر و تبدیلِ آن ممکن نیست. در نتیجه تصریح به تباین ماهوی انسانها، به این معنا خواهد بود که هر فرد از انسان ماهیتی تبدیل...
متن کاملتحلیل انتقادی اشکالات فخر رازی بر دلایل افضلبودن امام علی× در کتاب الأربعین فی اصول الدین
افضیلت و برتری امیرمومنان علی (علیه السلام) بر دیگران به غیر ازپیامر اسلام(صلی الله علیه وآله) از دلایل مهم شیعه بر حقانیت امامت امیر مومنان علی (علیه السلام) و جانشینی آن حضرت بعد از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می باشد اما فخر رازی یکی از مفسران و متکلمان اهل سنت در کتاب «الاربعین فی اصول الدین» خویش، دلایل افضلیت امیر مومنان علی (علیه السلام)همچون آیه مباهله، سبقت ایمان امیر مومنان بر دیگرا...
متن کاملدلایل اثبات وجود خداوند در اندیشه های تفسیری زمخشری و فخر رازی
این تحقیق بررسی تطبیقی را پرتوی در فهم اندیشه های دو دانشمند مؤثر در تاریخ علم کلام و علم تفسیر اخذ می کند. زمخشری در الکشاف و فخر رازی در التفسیر الکبیر، به رغم وابستگی به دو نظام فکری مختلف، معرفت خدا را استدلالی دانسته و علاوه بر آن دلایلی «قرآن بنیان» در اثبات وجود باری ارائه داده اند. هر دو مفسر برهانهای فطرت، حدوث در اجسام و حدوث در صفات را به کار بسته اند، ولی رازی علاوه بر اینها از براه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های فلسفی – کلامیجلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۱۴۹-۱۶۵
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023